31.
august 2005 vedtog
Miljø- og teknikudvalget følgende:
1.
Foranstaltningerne på Kirkegade og Vestergade ændres fra pukkelbump til
rød flad asfalt med angivelse af vigepligtsforhold.
2. Der foretages forsøgsmæssig
ændring et par andre steder afhængig af indhentet redegørelse for
erfaringer med fysiske påvirkninger på personer.
3. Endelig stillingtagen tages
i øvrigt når vejdirektoratets tilbagemelding foreligger.
Brev
fra Skibby Kommune
Bylauget modtog d. 12.05.05 nedenstående
fra Skibby Kommune:
Vedr.: Ferslev skole, Baygårdsvej 5
I henhold til
planlovens §20 skal vi herved meddele,
at Skibby kommune påny påtænker at opføre en tilbygning til skolen som
vist på
vedlagte tegninger.
Projektet er reduceret i forhold til sidste høring af
d. 24. juni 2004, idet der nu er tale om opførelse af lethusbyggeri med
et
etageareal på ca. 160 m2.
Der etableres sti/brandvej nord om den påtænkte
tilbygning.
Eksisterende redskabssur og pavillon flyttes som vist
på vedlagte situationsplan.
Området, hvor
tilbygningen skal placeres, er ikke
omfattet af lokalplan nr. 30 for Ferslev skole, og der skal således
gives en
dispensation i henhold til planlovens §19, før byggeriet kan godkendes.
Således
foranlediget skal
vi anmode om en udtalelse senest d. 30. maj 2005.
Med
venlig hilsen
John Overgaard Hansen
bygningskonstruktør
Brev
til Skibby Kommune
På Bylaugsmødet d. 25.05.05 besluttede
bylauget at sende nedenstående svar:
Skibby Kommune
Teknisk Forvaltning
Att.: John Overgaard
Hansen
Røgerupvej 4
4050 Skibby
1.
juni 2005
Ferslev Bylaug har på
et bestyrelsesmøde den 25. maj drøftet det af kommunen fremsendte
høringsmateriale vedrørende tilbygning ved Ferslev skole.
Bylauget har ingen
indvendinger til projektet, og har med tilfredshed noteret sig
etableringen af
sti/brandvej nord om den påtænkte bygning. Dog ser vi gerne, at denne
sti
kommer til at ligge så tæt på skolen som muligt, samt at der foretages
beplantning af arealet mod Degnemosen.
Det er beklageligt,
at nærværende høringssvar fremsendes efter høringsfristens udløb,
hvilket giver
anledning til at henlede opmærksomheden på, at fremtidige henvendelser
til
Ferslev Bylaug skal ske direkte til undertegnede, hvilket tidligere er
meddelt
kommunen.
Med venlig hilsen
Ferslev Bylaug
Birthe Moberg
Kristensen
Referat fra møde med
Teknisk Forvaltning 1.4.05 kl. 12
vedr.: Bump ud for Degnemosevej
Til
stede:
Gorm Poulsen og Jørgen Lund fra
Bylauget og Bent Raith + en sekretariatsmedarbejder fra Teknisk
Forvaltning.
Mødet blev holdt på Rådhuset,
og forløb i en god atmosfære. Vi fremførte, som aftalt,
ønsket om at få fjernet det
famøse bump. Det blev der lyttet til, og vi havde så en længere snak om
40 km hastighedsbegrænsning contra 40 km hastighedszone.
Bent Raith fremførte, at der
var en risiko for at Vejdirektoratet ved en evaluering af den nuværende
40 km hastighedsbegrænsning, måske ville forlange et bump yderligere
midt i Ferslev. Fra Bylaugets side blev det så fremført, at vi i
det tilfælde, måske hellere ville nøjes med 40 km hastighedszone og så
få fjernet bumpet ved Degnemosevej. Dybest set er det jo et spørgsmål
om hvornår politiet kan udskrive hastighedsbøder.
Efter lidt snak om den tunge
trafik og landbrugsredskaber, nåede vi frem til at bumpet ville indgå i
den kommunale evaluering, som skulle finde sted på et udvalgsmøde i
sidste uge i maj, evt. først i juni. Bylauget vil blive kontaktet inden
der sker yderligere tiltag.
Alt i alt et positivt møde –
uden at nogen har lovet noget som helst.
Ref Jørgen
01.04.05
Brev
til Skibby Kommune
På Bylaugsmødet d. 22.09.04 besluttede
bylauget at sende nedenstående til Teknisk Forvaltning:
Dato: 6. oktober, 2004
Vedrørende: Trafiksanering i Ferslev by
Ferslev
Bylaug har på et møde den 22. september debatteret den udførte
trafiksanering i
Ferslev by. I den forbindelse hører vi gerne, om trafiksaneringen i sin
nuværende udformning fremstår fuldt færdig, herunder om den etablerede
skiltning anses for tilstrækkelig. Her tænkes på eventuelle supplerende
skilte,
der angiver forkørselsret.
Det
skal bemærkes, at et væsentligt antal borgere i Ferslev, har udtrykt en
generel
utilfredshed med resultatet af trafiksaneringen. Det foreløbige
resultat har
ikke givet den ønskede hastighedsnedsættelse, men i stedet foranlediget
betragtelige støjgener for de beboere, der bor i umiddelbar nærhed af
de
etablerede pukkelbump.
Ved
pukkelbumpet ved Kirkegade / Degnemosevej er det specielt generende for
de
omkringboende. Der er tillige en klar indikation af, at netop dette
bump er
problematisk, idet det gentagne gange er blevet påkørt i et omfang, der
har
bevirket, at der i perioder kun har resteret cirka 30. cm af stelerne.
Da
stelerne indvendigt er forsynet med et metalrør, der ved
beskadigelserne har
stået frit i luften, må det betragtes som værende periodisk farligt for
de
bløde trafikanter, her tænkes især på cyklisterne. Endvidere kan det
undre, at
dette bump er etableret, da det ikke fremgår af den plan, der forud for
trafiksaneringen blev tilsendt bylauget.
Ved
Fagerholtvej påkøres stelerne tillige i et omfang, der giver anledning
til at
henvise til bylaugets høringssvar, hvori det blev foreslået, at
stelerne blev
placeret tættere på hinanden, således at de bløde trafikanter blev
bedre
beskyttet alene ved, at der ved en tætteresidende placering gives færre
muligheder for bilisternes vigemuligheder for modkørende trafik.
Idet
vi henviser til bylaugets skrivelse af 19. maj 2003, hører vi gerne
supplerende
om de, forud for trafiksaneringen foretagne trafikmålinger. Det kunne
være
interessant med fornyede målinger til sammenligningsgrundlag, idet
trafiksaneringen i sin nuværende udformning forekommer at have haft
ringe
indflydelse.
Bylauget
har noteret sig, at advarselstrekanterne påtrykt selve vejen ved
fodgænger-overgangen
midt på Kirkegade, tilsyneladende fungerer efter hensigten.
Ferslev
Bylaug
v/
formand Helle Høgh
Svar
fra Skibby Kommune
D. 27.10.04 kom nedenstående svar fra
Skibby Kommune:
Ferslev Bylaug
V/ Helle Høgh
Dato: 26. oktober
2004
J.nr.: 05.13.10p27
Ref.: NCN
Vedrørende: Trafiksanering i landsbyerne,
Ferslev.
Tak
for Deres brev, som vi har modtaget den 8. oktober d.å. vedrørende
ovennævnte.
Trafiksaneringen i Ferslev er afsluttet
for så vidt angår de fysiske
foranstaltninger.
Endnu resterer den endelige tilladelse til
at bibeholde
hastighedszonerne, hvilket er betinget af en evalueringsplan hvori
blandt andet
indgår supplerende hastighedsmålinger
Den endelige tilladelse fra
Vejdirektoratet forventes i efteråret 2005.
I brevet efterlyser De skilte, som angiver
vigepligtsforholdene. En sådan skiltning vil faktisk være imod ånden i
trafiksaneringen.
Således vil den efterspurgte skiltning
hæve hastigheden. Tanken er
netop, at trafikanterne skal være usikre på, hvem som holder tilbage
og derfor
fra begge retninger "liste" frem mod indsnævringerne.
For så vidt angår hastigheden skal vi
erindre om, at den højeste
tilladte hastighed i Ferslev er 40 km/t.
De trafikanter som ikke overholder
hastighedsbegrænsningen risikerer derfor
en alvorlig bøde, idet vi forventer, at politiet i løbet af det næste
halve år
vil fortage hastighedsmålinger for at understrege, at skiltningen skal
tages
alvorligt
Bumpet i området ved nr. 17 har været
planlagt siden de første møder med
Bylauget, men den endelige placering blev først fastlagt - af rådgiver
og
entreprenør efter licitationen, - ud fra de fysiske forhold på stedet,
herunder overkørsler og lignende.
De eftergivelige steler påkøres jævnligt
overalt i kommunen.
Forvaltningen er meget i tvivl om det skyldes hærværk, ligegyldighed
fra førere
af de store landbrugsmaskiner eller regulære påkørsler, færdselsuheld.
Vi har imidlertid ingen registrerede
færdselsuheld eller henvendelser
fra folk, som vil erstatte stelerne subsidiært - kræve erstatning på
grund af
en uhensigtsmæssig placering
Af samme grund finder vi ikke tiden er
inde til at øge antallet af
steler og dermed vedligeholdelsesomkostningerne.
Som ønsket medsendes de foretagne
hastighedsmålinger, førmålinger.
Giver ovenstående anledning til spørgsmål,
er De
velkommen til at kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
Niels C. Nordvig
© 2005
Ferslev Bylaug og Birthe Moberg
Kristensen
Opdateret: 08.09.2005
|